ΟΙ ΚΑΤΕΡΓΑΡΙΕΣ ΤΟΥ ΣΚΑΠΕΝ – ΜΟΛΙΕΡΟΣ

28-11-2024

ΟΙ ΚΑΤΕΡΓΑΡΙΕΣ ΤΟΥ ΣΚΑΠΕΝ

Την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2024 παρουσιάστηκε στο αμφιθέατρο του σχολείου μας η τελική πρόβα της θεατρικής παράστασης «Οι κατεργαρίες του Σκαπέν» του Μολιέρου.
Το έργο παρουσιάστηκε από την Θεατρική Ομάδα του Δήμου Αιγάλεω στα πλαίσια του σχεδίου δράσης «ΑΙΓΑΛΕΩ: Οι θεατές . . . αθέατες όψεις της πόλης μας» που υλοποιείται για την σχολική χρονιά 2024-25 στο σχολείο μας.
Το έργο είναι σε μετάφραση του Φώτη Κόντογλου που έγινε στα 1938 και σε σκηνοθεσία του Γιώργη Βενετούλια.
Μαθητές και καθηγητές ενθουσιάστηκαν με την παράσταση και την παρακολούθησαν με αμείωτο ενδιαφέρον!
Η ιστορία διαδραματίζεται στη Νάπολη. Κατά τη διάρκεια της απουσίας των γονιών τους σε ταξίδι, ο Οκτάβιος, γιος του Αργάντη, εκμεταλλεύεται την ευκαιρία και παντρεύεται την Υακίνθη, μια φτωχή νεαρή κοπέλα άγνωστης καταγωγής με την οποία ήταν ερωτευμένος, ενώ ο φίλος του Λέανδρος, γιος του Γερόντα, ερωτεύεται μια μαγευτική τσιγγάνα, τη Ζερμπινέτα, μέλος περιοδεύοντος θιάσου……
Ο Μολιέρος επαναλαμβάνει εδώ ένα από τα αγαπημένα του θέματα, το χάσμα των γενεών και τον θρίαμβο των νέων παρά τις απαγορεύσεις των γονιών τους.
Μέσα από κωμικές, αστείες, απροσδόκητες και ενέλπιστες εξελίξεις και γεγονότα αποδεικνύεται ότι υπάρχουν ιδανικά και αξίες που είναι πολύ σημαντικότερες από τα υλικά αγαθά.
Είναι η αγάπη, ο σεβασμός, η αλήθεια, η ελευθερία του λόγου, η εμπιστοσύνη, η αλληλοβοήθεια .

 

Από την παρουσίαση της έκδοσης

Ο συγγραφέας και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου (1895-1965), ο οποίος προσδιορίζεται ιδεολογικά ως καθοριστικός παράγοντας διαμόρφωσης της γενιάς του ’30 -ουσιαστικά ανένταχτος σε σχολές και ρεύματα- έβλεπε με δυσπιστία τη θεατρική σκηνή, μολονότι όταν χρειάστηκε υπηρέτησε το θέατρο με την καρδιά του. Αφοσιωμένος στην τέχνη του ο Μικρασιάτης Φώτιος -κοσμοπολίτης και άπατρις- δημιουργούσε με βασικό άξονα στο όραμά του τη στοιχειοθέτηση της ελληνικής ταυτότητας με κριτήριο την ορθόδοξη πνευματικότητα. Η είδηση, λοιπόν, της ενασχόλησης ενός “Βυζαντινού” του 20ού αιώνα με τον Μολιέρο στο έργο “Οι κατεργαριές του Σκαπέν” οδηγεί σε μια νέα προσέγγιση της φυσιογνωμίας του Κόντογλου.

Η μετάφραση του έργου παρουσιάστηκε το 1938 σε παράσταση του Βασιλικού Θεάτρου, που γνώρισε θερμή υποδοχή, και με συντελεστές ένα εκλεκτό επιτελείο ηθοποιών σε σκηνοθεσία Δ. Ματσούκη. Πρόσωπο κλειδί για την ανάθεση της μετάφρασης υπήρξε ο φίλος του Φωτίου Κωστής Μπαστιάς -ο δυναμικός γενικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου το 1938. Με την έκδοση του αφανούς αυτόγραφου κειμένου οι αναγνώστες και μελετητές του Κόντογλου ανακαλύπτουν μία ακόμη πτυχή της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας, που τον διαφοροποιεί από το γνωστό λογοτεχνικό και εικαστικό του έργο, ενώ ταυτόχρονα, προστίθεται μία επιπλέον ψηφίδα στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου.

Molière, Jean Baptiste de

Συγγραφέας

1622-1673. Ο Ζαν-Μπατίστ Ποκλέν, γιος του Ζαν Ποκλέν και της Μαρί Κρεσσέ, γεννιέται το 1622. Σπουδάζει νομικά στην Ορλεάνη, ενώ το 1643 έχοντας ήδη συνδεθεί με την ηθοποιό Μαντλέν Μπεζάρ, συγκροτεί μαζί της τον θίασο “L’Illustre Theatre”. Με το ψευδώνυμο Μολιέρος, διευθύνει τον θίασο, ο οποίος εγκαθίσταται στο Παρίσι. Ο θίασος περιοδεύει για δεκατρία χρόνια, ως το 1645. Το 1655 έχουμε την παράσταση της πρώτης σωζόμενης κωμωδίας του Μολιέρου “Ο ασυλλόγιστος στη Λυών”, με τον Μολιέρο στο ρόλο του Μασκαρίλλου. Το 1656 παρουσιάζεται το “Ερωτικό πείσμα”. Το 1658 ο θίασος μετονομάζεται σε “Θίασο του Κυρίου”. Η επιτυχία της φάρσας “Ο ερωτευμένος γιατρός” είναι τέτοια ώστε του παραχωρείται το θέατρο του Πετί Μπουρμπόν. Επόμενη επιτυχία του θιάσου είναι “Οι ψευτοσπουδαίες”, το 1659. Το 1660 παρουσιάζεται ο “Σγαναρέλος ή Ο κατά φαντασίαν κερατάς”. Ακολουθεί με μεγάλη επιτυχία το έργο “Σχολείο γυναικών”, ενώ στη λογοτεχνική διαμάχη που ξεσπά γύρω από το έργο, ο Μολιέρος απαντά με την Κριτική του “Σχολείου γυναικών” και με τον “Αυτοσχεδιασμό των Βερσαλλιών”. Το 1664 δίνεται η πρεμιέρα της κωμωδίας “Γάμος με το στανιό” ενώ στις 12 Μαΐου παρουσιάζονται οι τρεις πρώτες πράξεις του “Ταρτούφου”. Ο βασιλιάς απαγορεύει αμέσως το ανέβασμα του “Ταρτούφου” στο Παρίσι. Το 1665 δίνεται η πρεμιέρα του “Δον Ζουάν” που, παρά την επιτυχία του, κατεβαίνει μετά από 20 παραστάσεις.
Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ δίνει στον θίασο του Μολιέρου τον τίτλο του “Θιάσου του Βασιλιά” και 6000 λίβρες χορηγία. Ακολουθούν τα έργα “Γιατρός με το στανιό” και “Μισάνθρωπος”. Το 1667 ακολουθεί η δεύτερη εκδοχή του “Ταρτούφου”, παρουσιάζεται στις 5 Αυγούστου και απαγορεύεται την επομένη. Το 1668 ανεβαίνουν ο “Ζωρζ Νταντέν” και “Ο φιλάργυρος”. Το 1669 ο Μολιέρος επιστρέφει στον “Ταρτούφο” για μια τρίτη διασκευή, το έργο παίρνει έγκριση και γνωρίζει θριαμβευτική επιτυχία. Το 1670 ανεβαίνει “Ο αρχοντοχωριάτης”. Σειρά έχουν “Οι κατεργαριές του Σκαπίνου” το 1671 καθώς και “Οι σοφολογιότατες” το 1672. Στις 10 Φεβρουαρίου δίνεται η πρεμιέρα του έργου “Ο κατά φαντασίαν ασθενής”, με τον Μολιέρο στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Αργκάν. Κατά τη διάρκεια της τέταρτης παράστασης ο Μολιέρος νιώθει μεγάλη αδιαθεσία, μεταφέρεται στο σπίτι του και εκεί αφήνει την τελευταία του πνοή.

 

Θεατρική Ομάδα Δήμου Αιγάλεω

Η Θεατρική Ομάδα του Δήμου Αιγάλεω δραστηριοποιείται από αρκετά χρόνια.
Από το Σεπτέμβρη του 2004 την ευθύνη και τη σκηνοθεσία της ομάδας έχει ο Γιώργης Βενετούλιας, ο οποίος από το 2005 έχει ιδρύσει και σκηνοθετεί και τη Θεατρική Ομάδα Κύθνου.
Κάθε χρόνο παρουσιάζονται τρία έργα, δύο τη χειμερινή σεζόν στο Κέντρο Πολιτισμού “Ελληνικό Μολύβι”, και το τρίτο τον Σεπτέμβρη στο Δημοτικό Θέατρο “Αλέξης Μινωτής.
Η είσοδος πάντα είναι ελεύθερη.
Στη θεατρική ομάδα συμμετέχουν ενήλικες κάθε ηλικίας χωρίς συνδρομή. Τα μέλη που απαρτίζουν την ομάδα είναι περίπου 30 άτομα.
Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί έργα των Μολιέρου, Σαίξπηρ, Ντε Φιλίππο, Λόρκα, Αγκάθας Κρίστι, Αριστοφάνη, Ψαθά, Δ. Κορομηλά.

Η Θεατρική Ομάδα ΘΕ.Ο.Δ.ΑΙ. στεγάζεται στο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Γ. ΡΙΤΣΟΣ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ ΚΑΙ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΟΥ (Τηλ. 2105985372).
Ωρες λειτουργίας γραφείου: Δευτέρα, Τετάρτη ,Παρασκευή 10.30πμ – 6.30μμ
Τρίτη και Πέμπτη 1.30μμ-9.30μμ.