Σχολικό έτος 2024-2025

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ  ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

 

Με τον όρο «εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχειό του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.
Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.
Για τους παραπάνω λόγους συντάχθηκε ο παρών κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας του σχολείου μας με τη συνεργασία μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών και οφείλουμε όλοι να τον τηρούμε.

Α. ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ/ΤΙΣ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ

Οι καθηγητές οφείλουμε:
  • να αντιμετωπίζουμε τους/τις μαθητές/τριες με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητά τους,
  • να υποστηρίζουμε τη μάθηση των μαθητών/τριών τόσο εντός όσο και εκτός τάξης,
  • να αντιμετωπίζουμε τους/τις μαθητές/τριες με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια χωρίς διακρίσεις.
  • να διασφαλίζουμε την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών/τριών εντός του σχολείου.
  • να φροντίζουμε έμπρακτα και για την ψυχική υγεία των μαθητών/τριών σεβόμενοι την ιδιαιτερότητα καθενός και καθεμιάς.
  • να συμβάλλουμε στην διαμόρφωση σχολικού κλίματος που δημιουργεί στους/στις μαθητές/τριες αισθήματα εμπιστοσύνης.
  • να φροντίζουμε για την επιστημονική και την παιδαγωγική μας επάρκεια και εξέλιξη.
  • να συμβάλλουμε τα μέγιστα στη μαθησιακή διαδικασία εντός και εκτός του σχολείου.
  • να αποτελούμε με τον λόγο, το ύφος, τη στάση και γενικά τη ζωή και το παράδειγμά μας εντός και εκτός σχολείου πρότυπο υπεύθυνου και δημοκρατικού πολίτη.
  • να καλλιεργούμε συνειδητά δημοκρατικό πνεύμα.
  • να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση κοινωνικού κλίματος που κάνει τη ζωή των μαθητών/τριών στο σχολείο ευχάριστη και δημιουργική.

Β. ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ  

  1. Προσέλευση – παραμονή στο σχολείο

 
  • Οι μαθητές/τριες προσέρχονται στο Σχολείο τουλάχιστον πέντε (5) λεπτά πριν από την έναρξη της λειτουργίας του. ( Η ώρες λειτουργίας του σχολείου μας είναι 19:20 – 22:55 )
  • Μαθητής/τρια που προσέρχεται καθυστερημένος/η μετά την έναρξη του μαθήματος και την είσοδο του/της καθηγητή/τριας στην αίθουσα, θεωρείται απών/ούσα και του καταχωρείται απουσία.
  • Μπορεί όμως να γίνει δεκτός/ή στην αίθουσα, για να παρακολουθήσει το μάθημα κατά την κρίση του/της καθηγητή/τριας. Επίσης καταχωρίζεται απουσία από τον/την καθηγητή/τρια σε μαθητή/τρια που έχει ζητήσει άδεια να βγει για λίγο  από την τάξη και καθυστερεί να επιστρέψει πάνω από 10 λεπτά.
  • Σε περίπτωση μη έγκαιρης προσέλευσης του/της καθηγητή/τριας στην τάξη γίνεται αναπλήρωση. Αν δεν μπορεί να γίνει αυτό, οι μαθητές/τριες παραμένουν στο προαύλιο χώρο ή στην τάξη τους και δεν ενοχλούν τη διεξαγωγή των άλλων μαθημάτων.
  • Οι μαθητές/τριες που προσέρχονται στο Σχολείο παρακολουθούν όλο το διδακτικό ωράριο. Εάν για οποιονδήποτε λόγο πρέπει να λείψουν, τους χορηγείται άδεια μόνο από τη Διεύθυνση του Σχολείου, οι απουσίες τους όμως καταχωρούνται.
  • Οι μαθητές/τριες οφείλουν να φέρουν μαζί τους όλα τα απαραίτητα για τη διδακτική διαδικασία εφόδια (τετράδια, βιβλία, στυλό, κλπ.).
  • Όλοι, καθηγητές/τριες και μαθητές/τριες, συμβάλλουν στη διαδικασία της μάθησης, για την ομαλή λειτουργία της οποίας είναι όλοι υπεύθυνοι και το συντονισμό της αναλαμβάνει ο/η καθηγητής/τρια. Πρέπει λοιπόν να αποφεύγονται άσκοπες διακοπές ή παρεμβάσεις ή συμπεριφορές που μπορεί να προσβάλουν τους συμμετέχοντες ή να ανακόψουν τη διαδικασία. Ο/Η καθηγητής/τρια δεν επιτρέπει τέτοιες αποκλίσεις και έχει την υποχρέωση, στα πλαίσια της παιδαγωγικής του ευθύνης, να επικρίνει τέτοιες συμπεριφορές ή ακόμη και να απομακρύνει από την αίθουσα όσους/όσες μαθητές/τριες παρακωλύουν με οποιονδήποτε τρόπο τη διαδικασία.
  • Σε περίπτωση που κάποιος/α μαθητής/τρια αποβληθεί από την αίθουσα, πηγαίνει στη Διεύθυνση του Σχολείου χωρίς να προβάλει καμιά αντίρρηση. Η Διεύθυνση τον απασχολεί με τον πιο πρόσφορο τρόπο.
  • Ο μαθητής/τρια που θεωρεί ότι άδικα τιμωρήθηκε συζητά με τον/την καθηγητή/τρια και προσπαθούν από κοινού, στα πλαίσια του αλληλοσεβασμού και της αλληλοκατανόησης, να ερμηνεύσουν τη στάση τους. Εάν ο μαθητής/τρια δεν πεισθεί για την αναγκαιότητα της τιμωρίας, έχει το δικαίωμα να συζητήσει το προκύψαν πρόβλημα με τον/την υπεύθυνο/η καθηγητή/τρια του τμήματός του και με τη Διεύθυνση του Σχολείου, εάν συνεχίσει να θεωρεί ότι αδικήθηκε.
  • Το κουδούνι για διάλειμμα δε σημαίνει άμεση διακοπή του μαθήματος. Οι μαθητές/τριες αποχωρούν από την αίθουσα μετά το πέρας της διαδικασίας του μαθήματος με την υπόδειξη του/της καθηγητή/τριας. Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές/τριες κινούνται στους διαδρόμους του σχολείου.
  • Οι μαθητές/τριες στους/στις οποίους/ες ανατίθενται ειδικά καθήκοντα (απουσιολόγου κ.α.) τα εκτελούν με ευσυνειδησία και συνέπεια και φέρουν ευθύνη για κάθε τι που οφείλεται στην παραμέλησή τους.
  • Σε περίπτωση απουσίας από το Σχολείο οι μαθητές/τριες οφείλουν να πληροφορούνται για τις διδαχθείσες ενότητες και τις εργασίες που ανατέθηκαν στους/στις μαθητές/τριες, ώστε να προετοιμάζονται ανάλογα και να έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την επόμενη διδακτική ενότητα.
 
  1. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

 
  • Δεν επιτρέπεται, για λόγους ασφάλειας, σε οποιοδήποτε εξωσχολικό πρόσωπο, εκτός από τους γονείς και τους κηδεμόνες των μαθητών/τριών η είσοδος στο χώρο του Σχολείου. Κατά συνέπεια, η συνάντηση μαθητή/τριας με τέτοια πρόσωπα στο χώρο του Σχολείου δεν επιτρέπεται.
  • Η εμφάνιση – αμφίεση των μαθητών/τριών μέσα στο Σχολείο αποτελεί εκδήλωση του δικαιώματος ανάδειξης της προσωπικότητάς τους και κατά συνέπεια, ανήκει στο χώρο της προσωπικής τους ευθύνης. Η άσκηση όμως αυτού του δικαιώματος περιορίζεται από τα όρια που επιβάλλουν η μαθητική ιδιότητα, η «αντικειμενική» ευπρέπεια και η ευρύτατη κοινωνική αποδοχή. Σύμφωνα με αυτά, οι μαθητές/τριες έχουν χρέος να αποφεύγουν τις ακρότητες και κάθε τι το εξεζητημένο στην εμφάνιση (κόμμωση, ντύσιμο, κοσμήματα κλπ.).
  • Δεν επιτρέπεται το κάπνισμα σε όλους τους χώρους του Σχολείου. Δεν επιτρέπεται στα διαλείμματα η άσκοπη παραμονή των μαθητών/τριών στις τουαλέτες του σχολείου.
  • Καθηγητές/τριες και μαθητές/τριες πρέπει να σέβονται και να φροντίζουν το περιβάλλον και να προστατεύουν την περιουσία του Σχολείου που ανήκει σε όλους. Η οποιαδήποτε λοιπόν φθορά εκτός από την τιμωρία συνεπάγεται και την οικονομική επιβάρυνση του γονέα τού υπαίτιου ή του ίδιου αν είναι ενήλικας, για την αποκατάστασή της.
  • Τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών/τριών και μεταξύ μαθητών/τριών και καθηγητών/τριών πρέπει να διακρίνει ο αλληλοσεβασμός και η αλληλοκατανόηση σε πλαίσιο συνεργασίας και ευγένειας. Όπως είναι εύλογο μια τέτοια στάση δεν επιτρέπει χειροδικίες, απρεπείς αστεϊσμούς και γενικότερα υβριστική και ανάρμοστη συμπεριφορά.
  • Καθώς η συμπεριφορά αποτελεί δείγμα αγωγής, οι μαθητές/τριες πρέπει να έχουν ιδιαίτερη συναίσθηση ότι με την απρεπή συμπεριφορά τους εντός  και εκτός Σχολείου δυσφημούν το σχολείο τους, τους ίδιους και την οικογένειά τους.
  • Η εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου προϋποθέτει τη συνεργασία και το διάλογο καθηγητών/τριών και μαθητών/τριών, με στόχο όχι μόνο την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν αλλά και τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της σχολικής ζωής.
  • Αποκλίσεις των μαθητών/τριών από αυτές τις δημοκρατική  αξίες, από  τους όρους  της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον  οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στον/ στην συμμαθητή/τρια, στη σχολική περιουσία και από τους κανόνες του σχολείου, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα.
  • Απαγορεύεται εντός των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων η εμφανής κατοχή ή και η χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή παιχνιδιών που διαθέτουν σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου, για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση από τους μαθητές/ τριες.
  • Τα σχολικά παραπτώματα αντιμετωπίζονται από το σχολείο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
 
  1. Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού – επίλυση συγκρούσεων

 
  • Οι μαθητές/τριες συμπεριφέρονται δημοκρατικά και κόσμια.
  • Τα προβλήματα επιλύονται μόνο με τον διάλογο και την πειθώ. Προτάσσεται το κοινό καλό, η ευόδωση του συνόλου και της ομάδας.
  • Τα δημοκρατικά ιδεώδη είναι κυρίαρχα στο σχολείο. Οι μαθητές/τριες ως μέλη της δημοκρατικής κοινότητας συμμετέχουν σε δραστηριότητες ελεύθερης διατύπωσης απόψεων στα 5μελή συμβούλια, στο 15μελές συμβούλιο και στο σχολικό συμβούλιο, ψηφοφοριών και συλλογικών ομαδικών δράσεων.
  1. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

  • Η συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών στις σχολικές γιορτές και γενικά σε όλες τις εκδηλώσεις της σχολικής κοινότητας είναι υποχρεωτική.
  • Η συμμετοχή σε εκπαιδευτικούς περιπάτους, μονοήμερες εκδρομές, εκπαιδευτικές επισκέψεις είναι προαιρετική και πραγματοποιείται έπειτα από γραπτή συναίνεση του Γονέα/Κηδεμόνα για τους/τις ανήλικους/ες μαθητές/τριες. Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών σε τέτοιου είδους δραστηριότητες αποτελεί οργανικό μέρος της σχολικής ζωής. Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής επίσκεψης/εκδρομής οι μαθητές/τριες οφείλουν να υπακούουν στις υποδείξεις των καθηγητών/τριών τους, να έχουν ευπρεπή συμπεριφορά, να είναι προσεκτικοί, προκειμένου να διασφαλίζεται η σωματική ακεραιότητα τόσο των ίδιων, όσο και των συμμαθητών/τριών τους.

 

  1. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

  • Οι γονείς/κηδεμόνες είναι σημαντικό να συνεργάζονται γόνιμα με το προσωπικό του σχολείου, προκειμένου να παρακολουθούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους σε τακτική βάση και να συμμετέχουν σε ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται από το σχολείο.
  • Θεωρείται αυτονόητη η ουσιαστική συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους/τις καθηγητές/τριες και την Διεύθυνση του σχολείου στην επίλυση ζητημάτων που τυχόν προκύψουν.
  • Είναι απαραίτητο οι ενήλικοι μαθητές/τριες ή οι κηδεμόνες των ανήλικων μαθητών/τριών να ενημερώνουν την Διεύθυνση του σχολείου για ζητήματα υγείας που αφορούν τους μαθητές/τριες, όπως και για το πώς πρέπει να τους παρασχεθούν οι πρώτες βοήθειες, σε περίπτωση ανάγκης.
  • Οι ενήλικοι μαθητές/τριες ή οι κηδεμόνες των ανήλικων μαθητών/τριών επιβάλλεται να ενημερώνουν τη διεύθυνση του σχολείου σε περίπτωση αλλαγής στοιχείων τους, (δ/νση κατοικίας, τηλέφωνα), ώστε η επικοινωνία μαζί τους να είναι πάντα εφικτή προς όφελος τους.
  1. Ποιότητα του σχολικού χώρου

  • Απαγορεύεται αυστηρά η κατοχή κινητών τηλεφώνων και κάθε ηλεκτρονικής συσκευής σε κάθε χώρο του σχολείου. Το τηλέφωνο του Σχολείου βρίσκονται στη διάθεση των μαθητών/τριών. Οι μαθητές/τριες δεν χρειάζεται να έχουν μαζί τους πολύτιμα αντικείμενα, γιατί σε περίπτωση απώλειάς τους, το σχολείο δεν φέρει καμία ευθύνη.
  • Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση τροφίμων, ποτών κλπ. εντός των αιθουσών διδασκαλίας. Τα απορρίμματα πρέπει να τοποθετούνται στους ειδικούς κάδους, ώστε το σχολείο να παραμένει διαρκώς καθαρό.  Ειδικότερα, κάθε μαθητής/τρια είναι υπεύθυνος/η για την καθαριότητα του θρανίου του και κάθε 5μελές μαθητικό συμβούλιο έχει την επιμέλεια της αντίστοιχης αίθουσας διδασκαλίας.
  • Ιδιαίτερα σημαντικό κρίνεται η προστασία της σχολικής περιουσίας, να μην καταστρέφονται τα σχολικά βιβλία και οποιοδήποτε επιπλέον έντυπο υλικό, που διανέμεται για την κάλυψη αναγκών των μαθημάτων. Σε περίπτωση σκόπιμης καταστροφής περιουσίας του Σχολείου ή σκόπιμης πρόκλησης φθορών στο κτήριο από τους μαθητές/τριες, οι γονείς τους οφείλουν να αποκαταστήσουν άμεσα τη φθορά ή οι ίδιοι/ες οι ενήλικοι/ες μαθητές/τριες.
  • Απαγορεύεται η κατοχή και η χρήση επιβλαβών αντικειμένων για τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών/τριών του σχολείου.
Οι μαθητές/τριες και οι γονείς τους ενημερώνονται από τη Διεύθυνση του σχολείου για τον παρόντα κανονισμό και τον αποδέχονται. Ο  παρών κανονισμός που αποτελεί ένα συμβόλαιο ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, έχει ενσωματώσει τις παρατηρήσεις καθηγητών/τριών, μαθητικών συμβουλίων και γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας και έχει γίνει αποδεκτός από αυτούς. Η Εφαρμογή του πιστεύουμε ότι  θα διευκολύνει την εκπαιδευτική διαδικασία  προς όφελος κυρίως των μαθητών/τριών μας.

Η Διευθύντρια                          Ο Σύλλογος Διδασκόντων                         Το 15μελές Μαθητικό Συμβούλιο

 

 

 

 

 

Αρχές και αξίες της σχολικής μας κοινότητας

 

ΕΣΠΕΡΙΝΟ  ΓΕΝΙΚΟ  ΛΥΚΕΙΟ  ΑΙΓΑΛΕΩ

 

  • Δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλες και όλους, ανεξάρτητα από το φύλο, το χρώμα, την εθνότητα, την κοινωνική προέλευση, τις θρησκευτικές και πολιτικές πεποιθήσεις, την ηλικία, τη σωματική υγεία και ακεραιότητα.

  • Αναγνωρίζουμε ότι κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός. Είμαστε όλοι ίσοι, αλλά όχι ίδιοι. Σεβόμαστε κάθε άνθρωπο. Προασπιζόμαστε την ακεραιότητα της προσωπικότητάς του.

  • Αναγνωρίζουμε τις αρμοδιότητες των άλλων και φροντίζουμε ώστε η στάση μας και η συμπεριφορά μας να μην έρχεται σε σύγκρουση με αυτές.

  • Επιδιώκουμε να γνωρίσουμε τις απόψεις των άλλων και υποστηρίζουμε το δικαίωμα έκφρασης.

  • Δεχόμαστε τις αποφάσεις της πλειοψηφίας και σεβόμαστε το δικαίωμα της μειοψηφίας να εκφράζει τις απόψεις της.

  • Επιδιώκουμε να συνεργαζόμαστε με τους άλλους και αναζητούμε τρόπους συνεργασίας ακόμη και όταν υπάρχουν διαφωνίες και αντιρρήσεις.

  • Συμβάλλουμε στην αρμονική συνύπαρξη του ανθρώπου με όλα τα όντα στη φύση και είμαστε αντίθετοι σε κάθε μορφή καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος.

  • Αναγνωρίζουμε την ιδιαιτερότητα των χώρων και της λειτουργίας τους και φροντίζουμε ώστε η συμπεριφορά μας να είναι ανάλογη.

  • Τηρούμε τους κανονισμούς της σχολικής μας κοινότητας και συμβάλλουμε δημιουργικά στη διαμόρφωσή τους.